Broodbeleg inspiratie: Dubbel beleg ideeën
02 maart 2024 
in Tips

Broodbeleg inspiratie: Dubbel beleg ideeën

Ben je op zoek naar een makkelijke manier om je calorie- en eiwitinname te verhogen? Begin eens met je broodbeleg. Beleg is iets dat je hoogstwaarschijnlijk al op regelmatige basis gebruikt. Misschien niet om een boterham te beleggen, maar crackers, beschuit, rijst- of maiswafels, tortilla's en broodjes kun je natuurlijk ook beleggen.

Broodbeleg gebruiken om je calorie- en eiwitinname te verhogen werkt nog beter wanneer je gaat voor dubbel beleg. Yep, twee soorten beleg dus. Én elke boterham die je eet apart beleggen. Dus niet de ene boterham besmeren en de andere er bovenop leggen.

In deze blog laat ik je allerlei mogelijkheden van dubbel beleg zien zodat ook jij direct met deze tip aan de slag kunt gaan. Heb je zelf nog andere ideeën? Laat het me weten in de comments hieronder.   

Stap 1: De basis

Besmeer je boterham (of dat wat je te beleggen hebt) eerst eens met een beetje vet. Hierbij kun je natuurlijk denken aan (room)boter of margarine. Maar uiteraard kun je nog heel veel andere ingrediënten als basis voor je broodbeleg gebruiken. 

Eigenlijk alles dat enigszins smeerbaar is kun je als basis gebruiken. Een aantal voorbeeldingrediënten die je naast boter en margarine nog meer als basis kunt gebruiken zijn: mayonaise (denk ook aan kerriemayonaise, truffelmayonaise, pestomayonaise enzovoorts), olijfolie, zuivelspread (bijv. Philadelphia), pesto, hummus, pindakaas, notenpasta etc.

Stap 2: Beleggen maar

Hieronder volgen voorbeelden van dubbel broodbeleg. Om gezond aan te komen hoef je overigens niet eindeloos te variëren, maak het jezelf dus niet onnodig ingewikkeld. Dit lijstje is vooral bedoeld ter inspiratie om eens iets anders te proberen en het een beetje leuk te houden.

Broodbeleg met vlees:

  • Gerookte kip met pesto en zongedroogde tomaatjes
  • Rauwe ham, mozzarella en pesto
  • Carpaccio met truffelmayonaise, oude kaas en pijnboompitten
  • Gebakken ei met ham/spek/kalkoenbacon en kaas
  • Ham met een gekookt eitje
  • Filet americain met een gekookt eitje
  • Kipfilet met kerriemayonaise
  • Ossenworst met ei en mosterdmayonaise
  • Kalkoenfilet met avocado
  • Pepperoni met mozzarella 
  • Ham en kaas (bijv. tosti)
  • Kipfilet met guacamole en tomatensalsa

Dubbel broodbeleg inspiratie ideeen beleg met vlees kaas rosbief vleeswaren boterham beleg voorbeeld gezond aankomen

Broodbeleg met vis:

  • Gerookte zalm met roomkaas en dille
  • Roerei met gerookte zalm
  • Zalm met eiersalade
  • Sardines met hummus
  • Tonijnsalade met avocado
  • Gerookte forel met hüttenkäse
  • Guacamole met Hollandse garnalen

Dubbel broodbeleg inspiratie ideeen beleg met vis gerookte zalm roomkaas avocado boterham beleg voorbeeld gezond aankomen

Vegetarisch broodbeleg:

  • Pindakaas met banaan
  • Avocado met feta en komkommer
  • Gebakken ei met avocado
  • Hummus met gegrilde groente en pijnboompitten
  • Kaas met (appel)stroop
  • Geitenkaas met honing en walnoten
  • Gekookt eitje met truffelmayonaise
  • Chocolade-hazelnootpasta met banaan
  • Kaas met pesto
  • Appel met amandelpasta en kaneel
  • Olijventapenade met (Parmezaanse) kaas
  • Avocado en mozzarella (bijv. deze heerlijke tosti)
  • Falafel met tzatziki

Dubbel broodbeleg inspiratie ideeen vegetarisch avocado pompoenpitten pindakaas banaan boterham beleg voorbeeld gezond aankomen

Conclusie

Meer is beter is een goed uitgangspunt met betrekking tot je broodbeleg en het verhogen van je calorie- en eiwitinname. Beleg elke boterham apart, ga voor meer én meerdere soorten beleg en de calorieën schieten omhoog.

Wat is jouw favoriete broodbeleg? Laat het me weten in de comments hieronder.  

hoe kun je aankomen wat moet ik eten om aan te komen gezonde caloriebommen gezond aankomen dieet

Voor jou: Gratis boodschappenlijst met calorie- en eiwitrijke voedingsmiddelen uit de supermarkt

Hulp nodig met aankomen? Download nu de gratis boodschappenlijst vol calorie- en eiwitrijke producten die gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Laat je naam en e-mailadres hieronder achter (of klik hier) en je krijgt direct toegang tot de lijst. Je ontvangt daarnaast wekelijks waardevolle informatie die je helpt om gezond aan te komen. Je kunt je op elk gewenst moment uitschrijven.



Over de schrijver
Ik ben ruim 12 jaar werkzaam als diëtist in mijn eigen praktijk Diëtist Zonder Dieet, waar ikwilaankomen.nl een onderdeel van is. Nadat ik in 2012 de 4-jarige HBO studie "Voeding & Diëtetiek" aan de Haagse Hogeschool heb afgerond ben ik direct mijn eigen praktijk gestart. In mijn beroep werk ik veel samen met huisartsenpraktijken, ziekenhuizen, fysiotherapeuten en sportscholen. Hierdoor heb ik ruime ervaring met ongewenst gewichtsverlies, gewichtsbehoud en spiermassa opbouwen bij zowel zieke als gezonde mensen. Deze kennis en ervaring deel ik met veel plezier op ikwilaankomen.nl. In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om te koken en recepten te ontwikkelen en lekker te wandelen in de natuur. Daarnaast CrossFit ik 3 keer in de week en vind ik het erg leuk om bezig te zijn met de combinatie sport en voeding.
Reactie plaatsen